Scaling people

Dá se nacpat kolečko do otvoru na trojúhelník?

Pokud opravdu chcete, tak ho tam nacpete. Otázkou je, jaké to bude mít důsledky na to kolečko a jak pak bude vypadat ten trojúhelník.

Už malé děti se učí neustálým zkoušením a opakováním, že otvorem ve tvaru kolečka propadne pouze kolečko, trojúhelníku trojúhelník, čtverečkem čtvereček atd., dle typu dané hračky :). Po nějaké době, kdy to zkouší naopak, dobře ví, kam co patří.

Pak dospějeme, máme své firmy, či pracujeme ve firmách a vybíráme do nich další lidi. A opět se snažíme narvat kolečko do tvaru na trojúhelník a naopak. Prostě to tam narveme, protože to na první pohled vypadá, že to jde. To poškození tvaru – ať už kolečka, či toho trojúhelníku, se totiž ukáže až časem a my si pak lámeme hlavu, co se stalo? Kde je chyba? Zapomeneme, nebo ani nevíme, že jsme rvali kolečko někam, kam by se lépe hodil trojúhelník.

Řešení a předcházení tohoto jevu je jednoduché. Je to stejné, jako když jsme byli dětmi a hráli si s tímto typem hračky.

Jak dostat kolečko do kolečka. Jak to to dítě dělá? Jak jsme to kdysi dělali i my?
  1. Nejdříve se ten capart naučí vnímat tvar, jeho charakteristiky. Naučí se vnímat rozdíly mezi tvary těch okýnek a předmětem, který jimi může či ne propadnout.

  2. Bere jeden předmět po druhém a zkoumá jeho tvar, jeho charakteristiky, zkoumá rozdíly a shody mezi ním a patřičným okýnkem.

  3. Ten tvar, který je nejvíce podobný/totožný vkládá do příslušného okýnka a má radost, že „se trefil“.

  4. Ano, dítě se také snaží přizpůsobit tvar okýnka předmětu, které chce do něj vložit. A upřímně, při vynaložení velkého úsilí, síly atd. to jde. Ale tvar okýnka pak nakonec vypadá zcela jinak, že?

 Co z toho pro nás plyne v dospělosti? Mít opět pohled dítěte, který v nás stále je.
  • Jaký tvar chci zaplnit?  Jaké má charakteristiky, jaké má vlastnosti. Tzn. u výběru pracovníků:
    • CO chci aby konkrétně dělali – co vše po nich budu chtít, jaký typ práce po nich budu chtít (odborné dovednosti, znalosti, zkušenosti)
    • JAK chci aby tuto práci vykonávali (jakým způsobem mají jednat, jak se u toho mají chovat – vzhledem k předmětu práce, k druhým, k sobě)
  • Pak zkoumám tvar předmětu, který chci do toho svého „okýnka“ vložit. U lidí tzn.
    • CO vše umí, jaké mají dovednosti, znalosti, zkušenosti
    • JAKÝ preferují typ chování k druhým, k sobě, jak se chovají při samotném plnění úkolů
  • A když najdu co největší shodu – hurá!!!

 

Samozřejmě, můžete to dělat i naopak, Přizpůsobovat svá firemní okýnka lidem. Otázkou je, jak pak bude vypadat ta vaše „hračka “ – firma. Budete taková, jak jste chtěli a zamýšleli?